Saturday, June 30, 2012

Harapan.

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum.

cute. so aku letak. problem?

Aku kembali pada habit yang lama, memerhati orang. Sebenarnya aku tak pernah tinggalkan habit ni. Heee.
Setiap orang ada harapan yang tersembunyi dalam hati mereka. Mungkin apa yang terlukis pada wajah mereka sama dengan apa yang ada dalam hati atau mungkin sebaliknya.

Harapan sangat berkait rapat dengan penantian. Am I right?
Let see, bila kita menunggu seseorang mesti ada terselit harapan dalam hati kita like berharap orang yang lalu lalang tu adalah orang yang kita tunggu. Kan?

Most of the time kita selalu berharap penantian kita takkan jadi sia-sia. Tapi most of the time juga, penantian kita selalu berakhir dengan kekecewaan, kegelisahan, kemarahan, kebencian dan seumpama dengannya.


Why? Pernah tak kita fikir kenapa jadi macam tu? Pernah tak kita letak diri kita dalam situasi menjadi orang yang ditunggu? Pernah tak kita cuba faham apa yang berlaku sebenarnya?

Frankly speaking, I hate waiting. It takes a lot of time. Tapi bila fikir balik, benda yang kita benci tu la yang kita kena buat. Jadi untuk tak membazirkan masa menunggu, aku buat benda yang boleh bunuh masa tu. Know what I'm saying?


For example, sambil menunggu bas, kita boleh membaca, boleh bersembang, boleh main basikal. Okey, joke. Nak lagi best boleh bersabar. Relax, Allah sentiasa dengan orang yang bersabar. Kalau semua pun kita tak boleh buat, jangan naik bas, cari teksi. See, there always a way to solve problem. Ngehngeh.

Ini cuma contoh. Tak semestinya masa tunggu bas je boleh apply benda-benda kat atas tu. Sementara tunggu dapat kerja pun boleh cari alternatif lain juga. Come on, takkan semua aku nak kena bagi contoh. Korang kan dah besar, boleh fikir sendiri kan?

Apa yang aku nak highlightkan kat sini ialah penantian dengan harapan semata-mata memang tak kemana la kawan. Untuk pastikan harapan tu tak menjadi sia-sia kita kena lakukan sesuatu. Sesuatu yang aku maksudkan tu ialah sesuatu yang berfaedah. Tolonglah jangan cari sesuatu yang merosakkan diri sendiri dan orang awam. Tahulah korang tak belajar sivik!


chill


Okey, maaf, aku ter'emo'. Kata-kata akhir dari aku, jangan suka exaggerate. Kalau kantoi kan malu.
Have a nice weekend. Till then, see ya! :D

click, click, click! ;)

No comments: