Friday, March 30, 2012

Ironi.

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum.


"Hah, baru nak nampak batang hidung kau! Ingatkan dah sesat, tak ingat jalan nak balik rumah." Shahir tersentak dengan sergahan dari Encik Hairi, bapanya. Tetapi dia berlagak biasa, menonong masuk ke dalam biliknya tanpa beri respon pada Encik Hairi.

"Ish awak ni, dia kan baru balik tu. Cakap la elok-elok sikit." Puan Salmah menegur suaminya.

"Huh tu la awak, manjakan sangat dia tu. Kita cakap dengan dia, dia boleh buat tak reti je. Rumah ni dah macam hotel! Dia balik untuk tidur semata-mata, yang kita ni dah macam tunggul."

"Aik, saya pula yang kena? Habis awak tu--" belum sempat Puan Salmah menghabiskan ayat, dilihat anak lelaki tunggalnya itu keluar dari bilik menuju ke pintu utama. "Eh, Shahir nak pergi mana ni?"

Teguran ibu mematikan langkah Shahir. "Keluar, ada group discussion. Pergi dulu ibu."

"Kan baru balik? Makan la dulu." ucap Puan Salmah.

Shahir menggeleng. "Ada member tunggu dalam kereta." Ringkas jawapan Shahir. Puan Salmah membontoti langkah Shahir ke muka pintu. Terkejut dia melihat seorang gadis di sebalik dinding di muka pintu tersebut.


"Assalamualaikum aunty," Lembut suara yang menyapa diiringi dengan huluran tangan si gadis.

"Wa'alaikumsalam," huluran disambut. Kaget. Malu.

Encik Hairi yang tidak tahu apa yang berlaku di luar masih memarahi Shahir, "Tengok la tu, balik ambil barang lepas tu keluar. Haa elok sangat lah tu."

"Ibu, Shahir pergi dulu ye." Puan Salmah hanya mengangguk. Pandangannya berselang-seli antara Shahir dengan gadis tadi. Tidak lekang senyuman di bibir gadis itu. Dia masih tercegat di muka pintu sehingga kereta anaknya hilang dari pandangan.

"Awak ni kenapa? Budak tu buat salah awak marah, dia pergi study pun awak bising. Awak nak dia duduk bawah ketiak awak je ke?" Puan Salmah jadi sebal. Dia menarik grill dan daun pintu kemudian meninggalkan suaminya di ruang tamu.



"Sorry 'bout that," ujur Shahir mematikan runag sepi antara mereka di dalam kereta.

"No worries," balas Shafiqa sambil tersenyum. Sungguh otaknya ligat berputar mencari ayat yang sesuai untuk meminta maaf kerana keluar dari kereta tadi.

"You shouldn't get out from this car, ain't you?"

"Yeah, sorry 'bout that. I thought it's just not nice to sit in here without meeting your parents and greet 'em."

"Y'know, you don't have to do that to my parents. They never care with whom I'm going out with." Terbeliak mata Shafiqa mendengar kata-kata Shahir.

"Kenapa awak cakap macam tu? They are your parents and of course they care 'bout you. If not, takkan la diorang risaukan awak." Shahir gelak sinis.

"Risaukan saya?" Shahir menggeleng. "Entah bila masa diorang risaukan saya. Yang diorang tahu, lepaskan geram pada saya dan marahkan saya. Itu saja." Shafiqa memusing badannya menghadap Shahir yang fokus pada pemanduannya.

"Marah tu tandanya sayang. Awak tak pernah dengar ke?" Shafiqa mengetap giginya melihat gelagat Shahir yang tiada riak menyesal dengan kata-katanya. "Sekurang-kurangnya awak ada ibubapa." rendah suara Shafiqa. Badannya kembali ditegakkan memandang ke jalan raya yang masih banyak dengan kenderaan.


Shahir memandang gadis itu sekilas. Dia memang tak pernah rapat dengan Shafiqa tapi yang dia tahu gadis itu dibesarkan di rumah anak-anak yatim piatu.

"I prefer your part." serius suara Shahir sekali lagi membeliakkan mata Shafiqa.

"What do you mean? For you it's better to be like me? No parents at all?"

"Yeah." Shafiqa beristighfar perlahan mendengar jawapan Shahir.

"Jangan bercakap ikut perasaan. Awak tengah marah, tengah sakit hati sebab tu awak cakap macam tu." Gadis itu menarik nafas dalam-dalam. "Awak tahu tak betapa orang macam saya inginkan ibubapa? Someone who cares, gives advice, corrects when you gets wrong and what not."

"Awak tak kenal ibubapa saya. Diorang bukan macam ibubapa orang lain." Shahir masih kuat berpegang pada pendapatnya.

"Setiap orang ada cara yang tersendiri nak didik anak-anak mereka." Bidas Shafiqa.

"Still, I prefer your part." Shafiqa diam. Bukan kelu, tapi dia terfikirkan sesuatu. Shahir yang memandangnya sekilas perasan senyuman yang terukir di bibir gadis itu.

"Kenapa awak senyum? Setuju dengan pendapat saya?" Shahir senyum bangga.

"How ironic people are, right? Bila Allah bagi hujan, kita mahukan matahari. Tapi bila Allah dah bagi matahari, kita nak hujan pula." Senyuman masih melekat di wajah Shafiqa dan Shahir hanya diam terkelu.



click, click, click! :)

No comments: