Friday, August 20, 2010

Hari puasa saya

Assalamualaikum n Hi!

Salam puasa minggu kedua :)

Okey seperti yang kita semua ketahui, pabila tiba bulan ramadhan, maka tiba jugalah bulan bazaar dan dengan adanya bazaar yang penuh di atas jalan raya, maka terjadilah kesesakan lalu lintas. Ye, aku dah bersedia untuk itu.

Jadi petang semalam tepat pukul  1630 aku keluar dengan tergesa-gesa dari rumah untuk mengelakkan kejadian di atas. Aku ke bazaar yang berdekatan dengan rumah. Kereta banyak tapi masih boleh mencilok. Bila nampak parking kosong depan mata, aku terus bagi signal untuk masuk. Tapi malang berbau longkang, parking itu direbut oleh seorang lelaki kacak tapi tak bergaya. Maklumlah, suami orang. Okey, tersimpang. Haha. Aku buat muka bodoh terus nak masuk juga parking tu. Tapi dia tak nak mengalah, jadi aku pun dengan rasa tak paham akan isyarat dia tu terus blah dan cari parking lain.

Sudahnya, aku parking hampir  500m dari bazaar yang aku nak pergi tu. Dengan hati yang bengkek, aku jalan kaki sambil membebel dalam hati. Takpelah, puasa ni tak baik marah-marah. Lagipun boleh bersenam. Tengok, positif je aku kan? $#@*(*&*^$$@

Lepas balik dari bazaar aku ingat nak singgah kedai buku yang berdekatan dengan bazaar tu. Tapi takdelah dekat sangat. So, aku buat keputusan untuk memandu dan cari tempat parkir yang dekat sikit dengan kedai buku tu. Agak-agak aku jumpa tak tempat parkir yang kosong?

Ye, tepat sekali. Aku rasa nak ketuk je kepala aku dekat stereng kereta tu. Dah tahu waktu tu waktu orang balik kerja dan tambah pula dengan bazaar, comfirm takde tempat kosong. Jadi, aku batalkan niat untuk ke kedai buku tu. Aku ke pasar raya yang berhampiran. Dalam pasar raya tu ada kedai buku. Aku memang terdesak sangat nak buku tu.


Cantek, kat sini banyak kosong. Aku pun ambil parking yang dekat dengan lif. Lepas dapat buku, aku turun ke pasar raya untuk puaskan hati aku dengan makanan ringan. Pilih itu, pilih ini, dalam 15 minit aku terus ke kaunter bayaran. Elok je aku letak bakul aku atas kaunter tu, ada seorang wanita potong line aku dan terus letak barang-barang dia depan bakul aku. Aku pun macam…. Eh, mak cik ni. Aku ingat budak muda je yang tak pandai hormat orang tua, rupanya orang tua pun tak pandai hormat orang muda. Mana boleh macam tu. Kita kena saling hormat menghormati. Ish, rasa macam nak geget je mak cik tu. Nasib baik aku puasa.

Dalam perjalan pulang macam itik pulang petang, oh tak payah cerita pun mesti korang tahu punya macam mana keadaan jalan raya pada jam 1800. Dengan sikap pemandu yang tak sabar, dengan budak-budak balik sekolah. Tekanan melanda macam Tsunami, tapi aku stay cool dalam kereta sambil tersenyum dengan lawak kambing dari penyampai radio.

 Jadi pengalaman puasa anda bagaimana? Sudah ada yang tinggal puasa?

No comments: