Tuesday, August 24, 2010

Biawak says "Hi"

Assalamualaikum n Hi!

Sedang aku sibuk menyiang ikan di dapur, aku terdengar mesin basuh berbunyi menandakan baju sudah sedia untuk disidai. Aku membilas tangan dengan air asam jawa untuk hilangkan bau hanyir kemudian bergegas ke luar rumah untuk sidai baju.

Aku kaget bila tengok kucing'' aku berkumpul dekat almari pinggan mangkuk macam ada sesuatu yang menarik kat bawah almari tu. Aku pun dengan rasa penuh ingin tahu menjenguk bawah almari tu.

Bila aku jenguk, kucing'' aku yang duduk berkumpul tadi lari lintang pukang. Wahh, apesal korang takut sangat ni? Aku tak nampak apa'' pula. Tapi apa yang kucing'' aku dok usha tadi? Aku tak puas hati, aku beralih ke belakang almari.

Oh! Itu dia. Tu dia yang kucing'' aku nampak tadi! Biawak?

Aku lari mendapatkan kucing aku untuk keterangan lanjut.


Aku
Kucing

Biawak tu buat apa kat sini?
Dia saja datang melawat. Dia cakap hai.
Oh.
Err…
Apa? Apa lagi yang dia cakap?
Dia cakap dia lapar. Dia bau ikan. Boleh tak bagi seekor ikan dekat dia?
Ah, kau! Banyak pula helah kau. Kau yang nak ikan tu, kau guna nama biawak tu pula. Bijak kau ni eh. Ikut perangai siapalah agaknya?
Ikut perangai tuan sayalah, semestinya (sambil angkat kening).

Hahaha

Maaflah, cerita mengarut. Aku demam. Dah tiga hari demam. Batuk, selsema, sakit perut, badan menggigil dan sebagainya. Alhamdulillah, aku masih mampu berpuasa. Harap sangat aku akan cepat sembuh. Beberapa kali aku mengeluh bila batuk tak henti''.

Mak pesan, “ Ha, ni mesti ada buat dosa ni. Takpe, sakit tu menghapus dosa'' kecil.  Tu baru sakit sikit dah tak tahan.”

Mak senyum tengok muka kelat aku. Tapi beberapa saat kemudian aku pun sengih. Hmm, betul cakap mak. Jadi, aku kena terus kuat dan sabar. Allah kan sayang dengan orang yang sabar.

Jadi pada sesiapa yang sedang sakit sekarang ni, sabar okey? Banyakkan beristighfar dan ingat Allah selalu. Thanx for reading. See ya! :)

Footnote: Demam'' ni sedap juga kalau dapat kek aiskrim.

2 comments:

Siti `Aisyah Mahmood said...

mcm2 la ko blqis..kek eskrem la cupcakes la...hee..

Qis said...

well, u know me. heee :P