Saturday, February 2, 2013

Sesi menyahut cabaran

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum.


There's a lot to share! Kalau ikut hati memang banyak nak tulis. Tapi bila start menaip, semakin kurang ayat yang keluar. It's normal, aite?

Sebab situasi dalam hati tak sama macam dalam otak. Dalam hati macam-macam perasaan ada, tapi bila nak zahirkan dengan perkataan, otak kena fikir ayat yang sesuai untuk luahkan apa yang tersirat.

Pfftt intro je dah dua perenggan. Apa kes?
Here how the story begin. Hahaa drama je lebih.

Memandangkan aku amek course culinary, ramailah mak n pak2 sedara tanya kenapa aku tak join Master Chef. Dan jawapan saya haruslah membela diri sendiri.

"Ermm Master Chef tak amek peserta yang ada background culinary."

And they are like, "Oh yekee.." Hahaa. Dalam hati, lega gila sebab Master Chef tak amek culinary students as participant.

And today, disebabkan mereka nak sangat aku masuk competition, doa mereka termakbul.

ini la tempat aku dan kawan-kawan bermainnnn~

Early in the morning, takdelah early sangat pun. Dalam pukul 8 pagi camtu member call up suruh datang untuk competition MyChef dekat campus. Haaa cuak mak noks!

Can you imagine, they call you in the morning where the competition is about to begin one hour later? Aku dengan tak prepare zahir dan batin, redha je la cakap, OK.

Sepanjang bersiap tu aku try positifkan diri sebaik mungkin. Like, "I can do it, I can handle it, It's an easy task, Elehh, plating je pun," dan macam-macam lagi.

Macam mana gigih pun aku positif, tetap rasa macam tak leh bernafas. Al maklumlah, this is my first competition ever.

Bila sampai je kat campus, competition dah start! Mak aihh, kalau kau, kau tak gelabah ke? Kalau tanya aku, aku memang tak gelabah sebabnya aku masuk second round punya competition. Hahaa kalaka tak aku? -_-*


Competition MyChef ni ada dua bahagian. Satu cooking healthy dish; appetizer, main course ngan dessert. Dua plating jeee~ Untuk plating ada 17 contestants so diorang pecah pada 2 group. Dan, aku masuk plating, second group. Clear?

No? Let me explain a bit more.

Plating ni, kitorang tak payah masak sebab makanan tu dah pun siap. I assume you know about MyChef product already. MyChef ialah makanan sejuk beku yang dah siap masak dan hanya perlu dipanaskan menggunakan gelombang ketuhar macam yang di'display' kat atas.

Senang kerja househusband sekarang. Eh?

So kitorang cuma hias makanan tu atas pinggan cantik-cantik. Secantik muka judges. Ok, tak klaka.


That is how I garnished their product. Lame u'olls, IK. As a culinary student, aku rasa sangat tak patut aku bagi alasan, "kira okay la ni. hasil tangan last minute." Memang a big NO la nak bagi alasan camtu. Ehem, nanti aku practice banyakbanyakbanyak kali ok? Bab hias menghias ni memang jangan bagi kat aku la, tak reti cheq! Tapi practice makes perfect kannn...?

Lepas competition habis, kitorang xde keje nak buat. Sementara tunggu contestants yang buat cooking healthy dishes, kami merapu je lebih. Enjoy those pics.



ke'comel'an yang tak dapat ditidakkan. hahaa





winners for plating

winners for cooking healthy dishes

Congrats guys! Walaupun tak menang, tapi experience yang aku dapat sangat mahal. Dalam hati ada taman? Mestilah tak. Dalam hati berkobar-kobar nak masuk competition lagi lepas ni. Hahaa. Ayat orang kalah. Cliche sangat la, Balqis.

Tapi serious, best sangat dapat compete ngan orang-prang hebat sebab dari situ kita tahu kat mana kelemahan kita. It's something y'know. Tak sia-sia terima tawaran jadi bidan terjun. (:

I won't regret a thing. Alhamdulillah, thank you Allah for the chance.

click, click, click! ;)

No comments: