Wednesday, February 16, 2011

Belajarlah menghargai kehidupan.

Assalamualaikum. What's up doc? bak kat Bugs Bunny. Kau kenal Bugs Bunny? Tak? Takpelah.

Dulu masa aku kecil kecil, aku tak suka mak ayah pilihkan apa-apa untuk aku. Aku nak pilih barang sendiri. Aku nak hidup ikut cara aku. Aku nak segalanya biar aku yang tentukan.

Sebab pada aku, mereka tak tahu apa-apa tentang diri aku. Mereka tak berada di tempat aku. Mereka tak faham apa yang aku rasa atau alami. Mereka tak tahu citarasa aku.

[I know which path should I go]

Sengih sinis. Aku selalu berharap masa akan berlari pantas supaya aku cepat meningkat dewasa. Yelahkan, orang dewasa boleh buat keputusan sendiri. Budak kecil sering saja dianggap budak mentah dan belum kenal dunia sebenar. Eleh, cliche.


Lucu. Kini aku dah besar. Dah pandai beza yang mana baik, yang mana tak. Dah boleh buat keputusan sendiri. Sepatutnya. Ye, sepatutnya.

Tapi aku selalu harap aku berpeluang kembali ke zaman kanak-kanak. Ketawa semahunya. Menangis sebab tak dapat apa yang diinginkan. Berlari tanpa fikir masalah atau pilihan yang perlu dibuat dalam menjalani kehidupan yang bersisa.

Namanya pun manusia. Tak pernah cukup dengan apa yang ada. Bak kata pepatah, orang bagi betis dia nak peha.

["I think I left my shoes." Oh let's get real, you're lost]

Sekarang, aku tak lagi menolak sebarang cadagan atau usul(eceh, macam dalam meeting pulak) atau idea tentang masa depan aku. Semua benda aku akan rujuk pada mak dan ayah. Mostly mak la. Heee. Keputusan yang aku buat sentiasa dengan sokongan dan dorongan mereka. Syukurlah mereka tak jemu jadi ibubapa aku.

Have a nice day people :)

No comments: