Friday, December 17, 2010

Amalkan gaya hidup sihat.


Assalamualaikum n Hi!

How are you doing guys? I'm great. I hope you guys are doing great too. I would like to share some tips on living healthily. What do you think? Eheh, tak payah nak omputih sangatlah kalau English kau terabur.

Baiklah, kita sambung.

Bila sebut pasal amalan gaya hidup sihat aku pasti ramai yang fikir tentang senaman, pemakanan yang seimbang, riadah dan sebagainya. Tapi mungkin ada yang terlepas pandang beberapa perkara penting selain yang disenaraikan kat atas. Apa dia? Ha, tu yang kita nak tahu. Let’s check it out.

=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=

@ think positive

[hebatnya aku]

àSetiap perkara yang kita lakukan atau apa saja yang berlaku kat kita, kita harus menerimanya dengan hati yang terbuka. Kita kena percaya bahawa setiap benda yang berlaku ada hikmah disebaliknya. Allah tak pernah ciptakan sesuatu tanpa sebab.

@ ikhlas
à Jalankan tugas yang diberi dengan seikhlas hati. Sentiasa niatkan dalam hati bahawa pekerjaan atau tugas yang kita lakukan adalah semata-mata kerana Allah Ta’ala. Dengan itu, kita bukan je dapat ganjaran pahala malah kita akan rasa puas sangat dengan hasil kerja kita. Tak caya, cuba try(dah cuba, try pula. Ahaaa sengal punya orang)!

[baliklah kat saya / jap-jap nak minta petunjuk]

@ sabar
à Sabar kan sebahagian daripada iman. Sebahagian ye, bukan separuh. Kita dah laksanakan tugas dengan baik. Hasil kerja kita memang fuhhh, mantap! Tapi lepas tu ada pula yang condemn. Duhh, memang panas betul! Apa dia ingat senang ke nak dapat prestasi cemerlang macam tu? Sh**! Tettt tolak markah iman. Look, kalau ada yang condemn kerja kita itu maknanya kerja kita belum cukup bagus. Inilah masanya kita perbaiki kesilapan kita. Lepas tu kita akan jadi lebih baik.

[friendship award]


à Kalau rasa macam kita dah buat semuanya dengan baik dan sangat geram dengan apa yang di’condemn’ yang takde kaitan langsung dengan apa yang kita kerjakan, please jangan terus semburkan kemarahan. Sebaliknya, cakap dengan cara yang berhemah. Buat orang yang condemn kita tu malu dengan diri kita. Contoh? Let see, kalau si A kata kita buruk gila ah sampai tak lalu nak makan kalau kita lalu depan dia. Huishh ni memang betul nak buat gaduh ni. Kerek gile! Rileks dulu. Senyum je pastu balas,

[“Yeke? Tapi hati saya cantik.”]

Gerenti si A akan mencebik atau muka merona merah atau apa sajalah. Yang penting mulut busuk dia tu tersenyap. Haha. Contoh yang ntah pape. Nexttt!

@ think big

[I wish I were a catwoman]

à Jangan mudah berpuas hati dengan kerja yang telah kita laksanakan. Setiap hari cuba tingkatkan prestasi. Di sinilah pentingnya orang yang kuat meng’condemn’ tadi sebab kalau takde orang yang duk huha huha kerja kau tak bagus, takdenya kau nak baiki diri kau. Balik-balik kat takuk yang sama je. Nanti bintang kau mesti tak menyerlah. Jadi, kau patut berterima kasih pada makhluk yang ‘hon’ kau tadi. Eh! kau pula, kita la, kita. Haha.

@ senyum
à Malas nak taip panjang-panjang. Aku cadangkan korang dengar lagu ni. Senyum ( Smile). Pertama kali aku dengar lagu ni kat corong radio terus tersengih kemudian mula bermonolog dalaman, “Kreatif betul penulis lirik ni.”

Cukup. Sebenarnya aku rasa macam aku bagi tips untuk jadi pekerja terbaik sepanjang tahun. Kwang kwang kwang.


Tapi boleh juga guna untuk dapatkan hidup yang sihat kan, kan? Haha. Oh well, sempena tahun baru ni, kita kenalah berhijrah. Tak kan nak duduk kat takuk yang sama je. Tak fun la macam tu. Korang boleh cuba try tips yang aku senaraikan tu untuk hidup dengan sihat okey. Disamping tu, aku juga tengah memperbaiki lagi diri aku sendiri.

Till then, take care buddy. Nice to know that you read till the end. Thanks!

2 comments:

Siti `Aisyah Mahmood said...

memang senyum habeh kalo dgt lagu tuu..haha..senyum smpai lebeh telinga..

Qis said...

ahaha kau je kot yg camtu.